29 اوت 2022 - تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که فشار خون بالایی دارند، در صورت کار مکرر در شیفت‌های شب، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت باشند .بر اساس یافته های این مطالعه که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، این خطر بالا همچنین در میان کارگران شیفتی که در زمان استراحت، کم یا زیاد می خوابیدند، بیشتر بود.

این تحقیق بر اساس مطالعات قبلی انجام شده است که نشان می داد بین شیفت کاری و خطر بالاتر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا، در افراد سالم، ارتباطی وجود دارد.

مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که نقش شیفت کاری را در پیشرفت از فشار خون بالا - یک وضعیت قلبی متابولیک منفرد - به چند بیماری متابولیکی قلبی (cardiometabolic multimorbidity) بررسی می کند که محققان آن را داشتن فشار خون بالا علاوه بر دیابت، بیماری عروق کرونر قلب یا سکته مغزی، تعریف می کنند.

دکتر یونگ پینگ بای، نویسنده ارشد این مطالعه، و استادیار دپارتمان پزشکی سالمندان در بیمارستان Xiangya دانشگاه مرکزی جنوبی در چانگشا، چین، گفت: از آنجایی که شیفت کاری به طور فزاینده ای رایج شده است و فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای چند بیماری قلبی متابولیک است، روشن کردن ارتباط بین شیفت کاری و خطرات ابتلا به چند بیماری قلبی متابولیک بسیار مهم است. یافته‌های جدید، در کنار نتایج تحقیقات قبلی، نشان می‌دهد که "شیفت کاری شب می‌تواند برای سلامتی هم در افراد مبتلا به فشار خون و هم در افراد سالم خطرناک باشد."

محققان داده‌های سلامت و اشتغال 36939 شرکت‌کننده را ازبیوبانک بریتانیا- یک پایگاه داده بزرگ زیست‌پزشکی از افرادی که در بریتانیا زندگی می‌کنند- استخراج و تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگانی که بین سال های 2006 تا 2010 در این مطالعه ثبت نام کرده بودند، 40 تا 69 سال سن داشتند. آنها به طور متوسط ​​نزدیک به 12 سال پیگیری شدند.

افراد مبتلا به فشار خون بالا، که معمولاً یا همیشه در شیفت شب کار می‌کردند، 16 درصد با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت، بیماری قلبی یا سکته مغزی نسبت به افرادی که در ساعات معمول روزانه کار می‌کردند، مواجه بودند. شیفت کاری به هر کاری که در ساعات کاری غیراستاندارد یا هر زمانی بین ساعت 6 بعد از ظهر تا 7 صبح انجام می شود، اطلاق می گردد. در این مطالعه آمده است که حدود 20 درصد از کارگران آمریکایی و اروپایی در شیفت کار کار می کنند.

برای تجزیه و تحلیل اینکه چگونه فرکانس شیفت شب بر سلامت قلبی متابولیک تأثیر می‌گذارد، محققان 17639 شرکت‌کننده در مطالعه را که به سؤالات مربوط به اشتغال در طول عمر خود پاسخ داده بودند، بررسی کردند. در مقایسه با افرادی که در شیفت های روز کار می کردند، کار کردن در یک تا 10 شیفت شب در ماه به طور متوسط​​ در طول زندگی، منجر به 14 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری قلبی متابولیک اضافی می شود. این خطر حتی در میان افرادی که به طور متوسط بیش از 10 شیفت شب در ماه کار می کردند، بالاتر بود (19 درصد).

خطر بالاتر ابتلا به بیماری‌های متابولیک قلبی، حتی اگر کارگران شیفت شب همان 7 تا 8 ساعت خواب کارمندان روزانه را می داشتند، بیشتر بود. اگر آنها کمتر از هفت ساعت یا بیشتر از هشت می خوابیدند، این خطر حتی بیشتر می شد.

دکتر ژیراردین ژان لوئیس، مدیر مرکز ترجمه خواب و علوم شبانه روزی و استاد روانپزشکی و عصب شناسی در دانشگاه میامی که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: در واقع اگر کارگر شیفت کاری باشید، خواب راحت واقعاً دشوار است.تناوب بین شیفت های شب و روز می تواند سازگاری بدن و حفظ عادات خواب سالم را دشوارتر کند.بدن انسان دارای یک ساعت درونی است که تنظیم می کند چه زمانی باید بیدار باشد و چه زمانی باید بخوابد، که به نور و تاریکی به عنوان محرک این ریتم های شبانه روزی پاسخ می دهد. این فرآیند برای کارگران شیفتی معکوس می شود و وقتی به شیفت کاری عادت کردید، نمی‌خواهید به شیفت روز برگردید. مشکل همین جاست. این جابجایی دائمی است.

طبق چک لیست 8 ضرورت زندگی که توسط انجمن قلب آمریکا برای بهبود و حفظ سلامت قلب و عروق منتشر شده است، اکثر بزرگسالان هر شب به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند تا سلامت قلب آنها تقویت شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حفظ یک برنامه خواب ثابت، خوابیدن در محیطی تاریک، ساکت و در دمای راحت؛ حذف وسایل الکترونیکی از اتاق خواب؛ اجتناب از وعده های غذایی بزرگ، کافئین و الکل قبل از خواب؛ و انجام فعالیت بدنی منظم برای به حداکثر رساندن شانس خواب کافی و با کیفیت را توصیه می کند.

دکتر ژان لوئیس گفت: که تحقیقات آینده باید بر روی این موضوع تمرکز کند که آیا کار شیفتی بر اساس نژاد، قومیت یا جنسیت بر خطرات متابولیک قلبی تأثیر متفاوتی می‌گذارد، به ویژه برای افرادی که در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند، مانند بزرگسالان سیاه‌پوست که به طور نامتناسبی دارای نرخ بالایی از پرفشاری خون هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-08-shift-workers-high-blood-pressure.html